Mondo Macchina Nr. 2 - Anno 2022

PRIMO PIANO PRIMO PIANO 6 sold, an increase of over 12%. As always, it is interesting to observe the trend of the European market, which is one of the most mature markets, due to the presence of an already substantial fleet of machinery and therefore a relatively stabilised rate of absorption of new vehicles, and which stands out as one of the most demanding, given that the European agricultural model is particularly evolved in terms of productivity and sustainability. According to data released by the European Manufacturers' Committee CEMA, agricultural tractor sales on the continent recorded an average increase of 16.6% compared to 2020, with almost 180 thousand units registered compared to 154 thousand the previous year. Overall, it can be considered that the increase in registrations represents a physiological rebound compared to the difficulties experienced in 2020, but the arrival of funds under the Next Generation EU and the launch of new policies oriented towards sustainability and digital transition also play an important role in the development of the market, as is evident in Italy where tax incentives for 4.0 technologies have pushed the tractor market to an increase of 36% (24,400 units), significantly higher than the European average. Looking at the main countries, France and Germany are confirmed as the most consistent and also the most stable markets, both with a number of tractors of close to 35 thousand units per year and with increases compared to 2020 of around 9%. Spain stands at 11,700 units (+9.3%), the United Kingdom at 14,000 (+18%), while Poland stands out in terms of increases, recording an increase of almost 43% with over 20,200 machines registered, where the process of renewing the machine fleet has continued, making use above all of subsidised funding from the Rural Development Programmes. The CEMA Observatory forecasts indicate a still high demand in the current year, even if some important variables linked to production costs weigh on the sector's developments. The pandemic crisis has produced, as already known, an enormous increase in the costs for the transport and storage of products, and to these we must add those due to the increase in the energy bill and the crisis of raw materials (ferrous materials, metals, plastics and silicon) that put in crisis the current production levels and that can lead to a significant increase in the list prices of agricultural vehicles. A market with good potential, therefore, but to be monitored in terms of the industrial variables that are conditioning it. di di un tasso di assorbimento di mezzi nuovi relativamente stabilizzato, e che si segnala come uno dei più esigenti essendo il modello agricolo europeo particolarmente evoluto sul piano della produttività e della sostenibilità. Le vendite di trattrici agricole registrano nel continente – secondo i dati diffusi dal Comitato europeo dei costruttori CEMA – un incremento medio del 16,6% rispetto al 2020, in ragione di quasi 180 mila unità immatricolate contro le 154 mila dell’anno precedente. Complessivamente si può ritenere che l’aumento delle immatricolazioni rappresenti un rimbalzo fisiologico rispetto alle difficoltà avute nel 2020, ma l’arrivo dei fondi nell’ambito del Next Generation EU e l’avvio delle nuove politiche orientate alla sostenibilità e alla transizione digitale gioca anch’esso un ruolo importante nello sviluppo del mercato, come risulta evidente in Italia dove gli incentivi fiscali per le tecnologie 4.0 hanno spinto il mercato delle trattrici ad un attivo del 36% (24.400 unità), nettamente superiore rispetto alla media europea. Guardando ai principali Paesi, Francia e Germania si confermano i mercati più consistenti ed anche i più stabili, entrambi con un numero di trattrici vicino alle 35 mila unità annue e con incrementi rispetto al 2020 intorno al 9%. La Spagna si attesta sulle 11.700 unità (+9,3%), il Regno Unito sulle 14 mila (+18%), mentre spicca in termini di incrementi la Polonia, che registra un attivo di quasi il 43% in ragione di oltre 20.200 macchine immatricolate, dove è continuato il processo di rinnovamento del parco macchine, avvalendosi soprattutto dei finanziamenti agevolati dei Programmi di Sviluppo Rurale. Le previsioni dell’Osservatorio CEMA indicano una domanda ancora alta nell’anno in corso, anche se pesano sugli sviluppi del settore alcune variabili importanti legate ai costi di produzione. La crisi pandemica ha prodotto, come già noto, un incremento enorme dei costi per il trasporto e lo stoccaggio dei prodotti, e a questi si aggiungono quelli dovuti all’aumento alla bolletta energetica e alla crisi delle matrie prime (materiali ferrosi, metalli, plastiche e silicio) che mettono in crisi gli attuali livelli produttivi e che possono comportare un sensibile aumento dei prezzi di listino dei mezzi agricoli. Mercato dalle buone potenzialità dunque, ma da monitorare nelle variabili industriali che lo stanno condizionando.

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