Mondo Macchina Nr. 3-4 - Anno 2022

TECNICA that respond quickly to changes in load. The transmission is mechanical with shuttle, and can have up to 16 forward and 16 reverse gears. This allows work to be carried out both at very low speeds (around 300 m/h) and at the maximum permitted speed of 15 km/h. In addition to the classic 540 rpm and 540 ECO modes, the mechanical power take-off can also be operated at 1,000 rpm and even synchronised with the forward speed for coupling to trailers equipped with a drive axle. As a rule, engagement is carried out via an electro-hydraulic control unit. The primary clutch is usually a single-disc or double-disc dry clutch, which can be operated either by means of a lever or, more recently, by means of a foot pedal. Modern machines, unlike the older generation, are equipped with a high-performance hydraulic circuit, with a large number of distributors available (3 to 5, double-acting). The pump flow rate is between 38 and 50 l/min depending on the model. This allows efficient operation of both the coupled operating machines and a dozer. Steering is carried out by means of oil-bath clutches, known as "steering clutches", which, once activated, progressively reduce the transmission of motion to the drive wheels they control to zero. This solution allows the track to be stopped immediately on the side towards which it is intended to be steered. It should be noted that, in order to reduce the turning radius of the vehicle, the corresponding brake must also be applied in addition to the clutch. SteerTECNICA 66 giri/min e addirittura sincronizzata con la velocità di avanzamento, per l’accoppiamento con rimorchi dotati di asse motore. L’innesto si effettua di norma mediante un comando elettroidraulico. La frizione primaria è solitamente monodisco o a doppio disco a secco; il suo azionamento può avvenire sia agendo su una leva sia, più di recente, mediante un apposito pedale. Le macchine moderne, a differenza di quelle di vecchia generazione, sono dotate di un circuito idraulico performante, con un elevato numero di distributori disponibili (da 3 a 5, a doppio effetto). La portata della pompa è compresa tra 38 e 50 l/min a seconda dei modelli. Ciò consente un efficace azionamento sia delle macchine operatrici accoppiate, sia di un eventuale apripista. La sterzatura avviene mediante frizioni a bagno d’olio dette, appunto, “frizioni di sterzo” che, una volta azionate, riducono progressivamente la trasmissione del moto alle ruote motrici cui sovrintendono, fino ad azzerarlo. Questa soluzione permette di arrivare ad arrestare immediatamente il cingolo sul lato verso cui si intende sterzare. Da notare che, per ridurre il raggio di sterzata del mezzo, unitamente alla frizione occorre premere anche il corrispondente freno. Le frizioni di sterzo possono essere azionate idrostaticamente o mediante una coppia di leve posizionate di fronte all’operatore oppure, nel caso dei trattori New Holland, con la leva Steering-O-Matic™, ovvero un comando a cloche collocato al centro del cruscotto. In questo caso, per sterzaComando Steering-O-Matic™ presente sui trattori cingolati New Holland Steering-O-Matic™ control on New Holland crawler tractors

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY4ODI=