Mondo Macchina - Nr. 3-4 - Anno 2023

n. 3-4/2023 11 FOCUS The years went by, the situation turned upside down and gradually farm machinery became the focus of attention for designers. Thus corners and rectangular shapes have given way to rounded, tapered lines. Traditional lights are gradually disappearing and LEDs are becoming predominant. And the cab, both inside and out, becomes almost a trademark: the shaping of the load-bearing glass and the 'nose' of the tractor are a sign of recognisability that matches the interior, where the designers' game is played on the multifunctional armrests and the evolution and stylisation of the computer equipment. Add to this what we might call functional creativity. That is, trying to fit all the beauty of a tractor into limited spaces without making the machine lose efficiency. The last few years have been significant. One thinks of the design effort in the specialised sector to adapt engines to the stringent emission regulations, without abnormally increasing the size of the machines and, it goes without saying, without diminishing their manoeuvrability and functionality. And the challenges continue as the electrification process continues at a fast pace and, with different timing and solutions, all manufacturers are developing ad hoc machines. Perhaps, as the head of Argo Tractors' Style and Design Centre, Fabio Leonardi, recalled some time ago, "it is clear that the automotive world is moving towards electrification, which I don't think is yet mature for the tractor as a whole. But some functions are already electrified: in the case of our Rex 4 Electra axle, cab suspension and gearbox management". Beyond electrification, all the groups are investing in design, looking at the trends of the car that gives it its name and Whendesign marries efficiency One eye for beauty and the other for construction requirements: major brands embrace aesthetics. Design, linked to the functionality of the tractor, has become an increasingly important purchasing driver Mezzadro. Gli anni sono passati, il quadro si è capovolto e progressivamente le macchine agricole sono diventate oggetto di attenzione dei designer. Così spigoli e forme rettangolari hanno lasciato spazio agli arrotondamenti, alle linee affusolate e tondeggianti. Le luci tradizionali via via stanno sparendo e i led diventano imperanti. E la cabina, sia all’interno che all’esterno, diventa quasi un marchio di fabbrica: la sagomatura del vetro portante e il ‘muso’ del trattore un segno di riconoscibilità che si sposa con gli interni, dove la partita dei designer si gioca sui braccioli multifunzione e sull’evoluzione e stilizzazione delle dotazioni informatiche. A tutto ciò si aggiunge quella che potremmo definire creatività funzionale. Ovvero cercare di fare stare tutto il bello di un trattore in spazi limitati senza far perdere efficienza alla macchina. Gli ultimi anni sono stati significativi. Si pensi allo sforzo progettuale nel comparto degli specializzati per adeguare i motori alle stringenti normative sulle emissioni, senza aumentare in maniera abnorme le dimensioni delle macchine e, ça va sans dire, senza diminuire manovrabilità e funzionalità delle stesse. E le sfide continuano poiché il processo di elettrificazione procede a passi spediti e, con tempi e soluzioni diverse, tutti i costruttori stanno sviluppando macchine ad hoc. Forse, come ha ricordato qualche tempo fa il responsabile del Centro Stile e Design di Argo Tractors, Fabio Leonardi, «è evidente che il mondo automotive si dirige verso l’elettrificazione, che non penso sia ancora matura per il trattore nel suo complesso. Ma alcune funzioni sono già elettrificate: nel caso del nostro Rex 4 Electra assale, sospensione della cabina e gestione del cambio». Merlo E-Worker

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