Mondo Macchina Nr. 3-4 - Supplemento componentistica - Anno 2023

n. 3-4/2023 3 CLOSE-UP fourth quarter of 2022 in which the number of units fell from 249,000 in 2021 to 159,000. And the trend even in these early months of 2023 does not seem expansive and seems to confirm a certain general slowdown. AdamMcCarthy, secretary general of Etrma, in an official note from the Association tries to 'justify' the contraction. "The war in Ukraine and the resulting increase in energy prices and cost of living have undoubtedly had a negative impact on replacement tyre sales in 2022. In practically all European countries." In this scenario, Italy confirmed its third place in the spare tyre sales ranking behind the two leading markets (Germany and France, which, moreover, have sales figures almost double those of Italy). In Italy however, is abandoning the idea cherished in the 2019-2021 three-year period of touching 100 thousand units per year and is holding just above 70 thousand units sold. In this landscape, which is roughly reflective, the balance sheet figures of all major market players are surprising. Virtually in unison, they have improved significantly. Turnovers registering double-digit growth (most often with increases of over 20%) and profits moving on the same wavelength. McCarthy is probably right. Price increases have acted as a driving force and groups have 'taken advantage' both to improve accounts and to rationalise expenses and transport costs. On the strength of these results, the leading manufacturers continue to invest in a market that increasingly speaks Asian languages. If it is true that Michelin, in addition to being the world's leading tyre manufacturer in an absolute sense, remains the benchmark in the agricultural field, the brand of reference, and one of the few to have its heart and head in Europe, and that Goodyear has its true target in the United States, it is equally true that the Indian and Japanese brands do not seem to be stopping their race. In European agricultural tyremarket falls European tire market down 22% in 2022. In the sales ranking Italy confirms its third position. India and Japan increasingly global players ment) è sceso sotto il milione di unità, passando da oltre 1,2 milioni a 950.000 unità, un dato negativo frutto appunto di un quarto trimestre 2022 in cui si è scesi da 249 mila del 2021 a 159 mila unità. La tendenza anche in questi primi mesi del 2023 non sembra espansiva e pare confermare un certo rallentamento generale. Adam McCarthy, segretario generale di Etrma, in una nota ufficiale dell’Associazione prova a ‘giustificare’ la contrazione. “La guerra in Ucraina e il conseguente aumento dei prezzi dell’energia e del costo della vita hanno senz’altro avuto un impatto negativo sulle vendite di pneumatici di sostituzione nel 2022. Praticamente in tutti i Paesi europei”. In questo scenario l’Italia si conferma al terzo posto nella classifica delle vendite di pneumatici di ricambio dietro ai due mercati leader (Germania e Francia che, peraltro, hanno numeri di vendita pressoché doppi rispetto a quelli italiani). L'Italia abbandona però l’idea accarezzata nel triennio 2019-2021 di toccare le 100 mila unità annue e si ferma poco sopra le 70 mila unità vendute. In questo scenario di riferimento, orientativamente riflessivo, sorprendono i dati di bilancio di tutti i principali player di mercato. Praticamente all’unisono in sensibile miglioramento. Fatturati che registrano crescite a due cifre (il più delle volte con aumenti superiori al 20%) e utili che si muovono sulla stessa lunghezza d’onda. Probabilmente McCarthy ha ragione. Gli aumenti dei prezzi hanno fatto da volano e i gruppi ne hanno ‘approfittato’ sia per migliorare i conti che per razionalizzare spese e costi di trasporto. Forti di questi risultati i principali produttori continuano a investire in un mercato che parla sempre più lingue orientali. Se è vero che Michelin, oltre a essere il primo produttore mondiale di pneumatici in senso assoluto, in campo agricolo rimane considerato il benchmark, il marchio di riferimento, e uno dei pochi ad avere cuore e testa in Europa, e che Goodyear ha negli Stati Uniti il vero obiettivo, è altrettanto vero che i marchi indiani e giapponesi non sembrano arrestare la loro corsa. In Europa (e in Ita-

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