54 TECNICA li per il trasporto su lunghe distanze. I primi sono generalmente in polietilene, ideali per il rifornimento di piccoli veicoli operativi e mezzi leggeri, con contenitore privo di spigoli vivi e dotato di nervature di rinforzo. Anche qui i contenitori sono completati con pompa e pistola erogatrice, quest’ultima talvolta anche con that must necessarily be placed on vehicles for transport over long distances. The former are generally made of polyethylene, ideal for refueling small operating vehicles and light vehicles, with containers without sharp edges and with stiffening ribs. Again, they are completed with a pump and dispensing gun, the latter sometimes also with built-in liter counters. Besides pockets for handling with forklifts, depending on their size, the larger capacity mobile tanks (made of polyethylene or sheet steel, including stainless steel in the case of transporting hazardous fluids) are equipped with 4 rings for lifting, even when fully loaded, so that they can be stacked if necessary. For this eventuality, they are subjected to specific tests, as well as drop, vibration and hydraulic and pneumatic pressure tests. Dispensers. Diesel fuel dispensing always uses a pump, usually electrically operated with 230 V a.c. Mains voltage or a 12-24 V d.c. battery, of the self-priming volumetric rotary vane type, often with a builtin filter to intercept any impurities in the fuel, with flow rates that can reach several tens of liters/min. The most complete versions also include a flowmeter, analog or digital, and the inevitable dispensing gun, usually made of aluminum with rubber protection, of the manual type or, more frequently automatic, that is, equipped with an automatic flow stop when the tank is full. Advanced solutions for management, control and monitoring. ConTECNICA I serbatoi mobili possono essere distinti in due categorie: i modelli autoportanti su ruote (a sinistra) e quelli di maggior volume, da collocare su veicoli per il trasporto su lunghe distanze (a destra) Mobile tanks can be divided into two categories: self-supporting models on wheels (left) and larger-volume models to be placed on vehicles for longdistance transport (right) Il D.M. 22.11.17 ha fissato le regole tecniche per l’installazione e la gestione dei serbatoi fissi di gasolio con una capacità massima fino a 9.000 litri. In estrema sintesi, il contenitore deve essere a doppia parete, oppure deve essere inserito in un’apposita vasca di contenimento, con una capienza superiore di almeno il 10% rispetto a quella del serbatoio; deve essere collocato in una zona aperta e areata, protetto da una tettoia e dotato di uno sfiato dei gas collocato ad almeno 2,4 m da terra. Inoltre, l’area attorno al serbatoio deve essere pianeggiante e libera da vegetazione e ostacoli per una fascia larga almeno 3 m, ma è anche necessario che il contenitore sia posizionato ad almeno 5 m da depositi e magazzini e a più di 10 m dalle abitazioni. È obbligatoria l’installazione di estintori, da selezionare in base alla capienza, e deve essere applicata una specifica segnaletica di pericolo, così come una targa identificativa che riporti una serie di dati costruttivi. Se l’impianto comprende parti elettriche, deve essere effettuata una messa a terra secondo le norme vigenti. Importante precisare che il personale addetto al rifornimento deve essere adeguatamente formato all’uso e all’adozione delle misure antincendio e alla gestione delle situazioni di emergenza. Per i serbatoi da trasporto, bisogna invece fare riferimento all’accordo internazionale ADR per il trasporto su strada di merci pericolose. Consta di 17 articoli che sanciscono i principi e le procedure di adesione, applicazione e revisione dell’Accordo; in particolare, gli allegati A e B, che definiscono le disposizioni generali sulle materie e oggetti pericolosi e sul relativo equipaggiamento di trasporto, vengono aggiornati ogni due anni, per tener conto dello sviluppo tecnologico e delle nuove esigenze in tema di circolazione su strada. La normativa Ministerial Decree 22.11.17 set the technical rules for the management of fixed diesel fuel tanks with a maximum capacity of up to 9,000 liters. In a nutshell, the container must be double-walled, or it must be placed in a special collection tank with a degree at least 10 percent greater than that of the tank; it must be placed in an open and ventilated area, protected by a canopy and equipped with a gas vent placed at least 2.4 m above the ground. Moreover, the area around the tank must be level and free of vegetation and obstacles for a strip at least 3 m wide, but it is also necessary that the container be located at least 5 m from warehouses and storage facilities and more than 10 m from dwellings. The installation of fire extinguishers, to be selected according to capacity, is mandatory, and specific hazard signage must be affixed, as well as an identification plate bearing a set of construction data. If the establishment includes electrical parts, grounding must be carried out according to current standards. Importantly, it should be pointed out that refueling personnel must be adequately trained in the use and adoption of fire-fighting measures and the management of emergencies. For transportation tanks, however, reference must be made to the ADR International Agreement for the Transport of Dangerous Goods by Road. It consists of 17 articles that stipulate the principles and procedures for adherence to, implementation and revision of the Agreement; in particular, Annexes A and B, which set out general provisions on dangerous substances and articles and their transport equipment, are updated every two years to take into account technological development and new road traffic requirements. The regulations
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