n. 7-9/2025 53 timizing information readability, simplifying decision-making, and reducing reaction times in critical situations (such as when incline thresholds are exceeded or significant skidding occurs). Some manufacturers are even exploring biometric monitoring systems for operators, incorporating capacitive sensors within seats, facial and eye recognition cameras, or wearable Bluetooth-connected devices. Monitored parameters include fatigue (such as "microsleeps" or improper postures), inattentiveness (loss of visual focus on the path), and physiological changes (like heart rate and body temperature). If certain risk thresholds are crossed, the system can issue visual or auditory alerts and, in some cases, slow down or stop the vehicle in a controlled manner. Ultimately, assisted and autonomous driving represent the pinnacle of active safety advancements. By integrating RTK GPS with predictive control algorithms, tractors can execute operations with centimeter-level accuracy, maintain virtual lanes, adjust speed based on slope or soil conditions, and automatically identify ends of rows for turning maneuvers. Systems such as Fendt's VarioGuide facilitate assisted automatic driving and include radar for braking support. These technologies are interconnected with IoT platforms, which relay operational data (such as fuel consumption, telemetry, and diagnostic errors) to remote dashboards, enabling real-time monitoring, predictive maintenance, and automatic requests for technical assistance in case of anomalies. Despite the increasing availability of advanced technologies, the importance of operator training should not be overlooked. Familiarity with safety devices, proficiency in their proper use, and continuous risk awareness are essential for ensuring a genuinely safe working environment. Only by merging innovative technology with a robust safety culture can we significantly reduce the incidence of accidents in agriculture. Towards operator-free safety. Robotics, artificial intelligence, advanced sensedili, videocamere con riconoscimento facciale e oculare, oppure dispositivi indossabili connessi via Bluetooth. I parametri monitorati includono affaticamento (“microsleep”, posture scorrette), disattenzione (perdita del focus visivo sulla traiettoria) e alterazioni fisiologiche (frequenza cardiaca, temperatura corporea). Se vengono superate determinate soglie di rischio, il sistema attiva allarmi visivi o acustici e, in alcuni casi, può rallentare o arrestare il mezzo in modo controllato. Infine, la guida assistita e autonoma rappresenta la frontiera più avanzata della sicurezza attiva. Combinando il GPS RTK con algoritmi predittivi di controllo, i trattori possono eseguire lavorazioni con precisione centimetrica, mantenere corsie virtuali, adattare la velocità in base alla pendenza o alle condizioni del suolo, e riconoscere automaticamente le testate per eseguire le inversioni. Sistemi come il VarioGuide di Fendt permettono la guida automatica assistita, integrando anche radar per il supporto alla frenata. Queste tecnologie sono connesse a piattaforme IoT, che trasmettono i dati di lavoro (consumi, telemetria, errori diagnostici) a dashboard remoti, abilitando il monitoraggio in tempo reale, la manutenzione predittiva e, in caso di anomalia, l’invio automatico di richieste di assistenza tecnica. Nonostante la disponibilità di tecnologie sempre più avanzate, non bisogna dimenticare l’importanza della formazione degli operatori. Conoscere i dispositivi di sicurezza, saperli usare correttamente e mantenere una buona consapevolezza dei rischi è fondamentale per garantire un ambiente di lavoro davvero sicuro. Solo unendo tecnologia e cultura della sicurezza si può davvero ridurre il numero di incidenti in agricoltura. Verso una sicurezza senza operatore. Robotica, intelligenza artificiale, sensoristica avanzata e connettività in tempo reale stanno trasformando radicalmente il modo in cui le macchine agricole vengono progettate e utilizzate. Da conducente attivo, l’operatore si sta gradualmente reinTrattori autonomi Autonomous tractors
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