Mondo Macchina Nr. 10 - Anno 2025

n. 10/2025 21 FOCUS mal and Agricultural Production (Mara’ee), mentre il principale trade show agricolo in Qatar è AgriteQ (Qatar International Agricultural Exhibition), la cui ultima edizione (febbraio 2025) si è tenuta al Cultural Village Foundation, Katara. Occasioni di business e vantaggi competitivi possono essere colti anche dalle imprese che intendono sfruttare il posizionamento dei mercati del Golfo come regional hub. Come accennato in precedenza un canale preferenziale per accedere a questi mercati – in particolare sfruttando la loro caratteristica di gateway verso l’intero Golfo ed oltre – sono le Free Trade Zones, le Zone Economiche speciali e le entità assimilabili che facilitano la presenza diretta in loco dell’operatore estero. In questo caso è assolutamente necessario approfondirne le regole, spesso differenti fra loro. Alcune – soprattutto negli EAU – hanno una spiccata vocazione a favore di imprese che utilizzino la FTZ per andare su mercati terzi. Di fatto quindi l’attività nella FTZ non è finalizzata alla vendita negli EAU. Sono quindi soluzioni che possono riguardare ad esempio imprese che vogliano stabilire una base logistica, un magazzino o una esposizione di prodotti destinati a clienti non degli EAU ma con relazioni e consuetudine commerciale a viaggiare negli Emirati (es. Sud Asia ed Est Africa). Nel caso invece dell’Arabia Saudita le ZES puntano ad attrarre l’impresa estera per lo sviluppo principalmente di business nel Paese, che peraltro non esclude la possibilità anche di vendere sui mercati limitrofi. Patrizio Petrarca dening, agriculture, and food security. Another interesting event is the Bahrain Exhibition for Animal and Agricultural Production (Mara'ee), while the main agricultural trade show in Qatar is AgriteQ (Qatar International Agricultural Exhibition), the latest edition of which (February 2025) was held at the Cultural Village Foundation, Katara. Business opportunities and competitive advantages can also be seized by companies wishing to exploit the positioning of the Gulf markets as a regional hub. As mentioned above, a preferential channel for accessing these markets – particularly by exploiting their characteristic as a gateway to the entire Gulf and beyond – are the Free Trade Zones, Special Economic Zones, and similar entities that facilitate the direct presence of foreign operators on site. In this case, it is absolutely necessary to study the rules, which often differ from one another. Some – especially in the UAE – have a strong focus on companies that use the FTZ to enter third markets. In fact, therefore, activity in the FTZ is not aimed at sales in the UAE. Thus, these are solutions that may be of interest, for example, to companies that want to establish a logistics base, a warehouse, or a product display for customers who are not from the UAE but who have commercial relations and customs that involve traveling to the Emirates (e.g., South Asia and East Africa). On the other hand, in the case of Saudi Arabia, SEZs aim to attract foreign companies mainly for business development in the country, which does not exclude the possibility of selling in neighboring markets. Patrizio Petrarca

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