n. 10/2025 23 FOCUS Commercial relations: guarantees and payment instruments these banks by the Italian banking system (e.g., confirmation of a documentary credit) should be accommodated in credit lines that are larger than those in other areas. On the other hand, it is worth noting that Gulf banks are themselves sensitive to counterparty risk. Therefore, if they are required to take on the risks associated with an Italian bank, they may demand a minimum rating from the foreign bank to support the transaction. In the not-too-distant past, when Italy's rating was downgraded (which was reflected in that of our banks), there was, fortunately for a limited period, difficulty in finding Italian banking counterparties acceptable to Gulf banks, except for foreign institutions (e.g., French or German) with a presence in Italy and able to express a better rating. Another aspect to consider is the local counterparty's commercial practice of requesting bank guarantees from the exporter, particularly for the proper performance of the contract. In this case, it should be kept in mind that direct guarantees (issued by an Italian bank in favor of the local company) are very rarely accepted. The usual request is to receive a guarantee from a local bank, which is, in turn, counter-guaranteed by the Italian bank. In practice, this has implications in terms of timing (for the negotiation of the texts between the two banks) and cost, as our exporter has to pay commissions to both the Italian counter-guarantor and the local issuing bank. One aspect that companies have recently reported concerns the request to apply Islamic finance instruments (based on Paesi del Golfo. Sotto il profilo operativo ciò significa che l’assunzione di rischi su queste Banche da parte del sistema bancario Italiano (es. conferma di un credito documentario) dovrebbe trovare spazio in linee di credito capienti superiori a quello di altre aree. Di contro, può essere interessante segnalare che le banche del Golfo hanno a loro volta una sensibilità verso il rischio controparte e quindi in caso siano loro a dover assumere rischio su una banca italiana possono richiedere il requisito di un rating minimo della banca estera per supportare l’operazione. In un passato neppure troppo lontano, in cui il rating dell’Italia aveva avuto un downgrade (che si era riflesso su quello delle nostre banche) si è registrata, fortunatamente per un limitato periodo, la difficoltà di trovare controparti bancarie italiane accettabili dalle banche del Golfo, salvo il ricorso a istituti esteri (es. francesi o tedeschi) con presenza in Italia ed in grado di esprimere un rating migliore. Altro aspetto da tenere in considerazione è la consuetudine commerciale da parte della controparte locale di richiedere garanzie bancarie all’esportatore specie per la buona esecuzione del contratto. Ebbene in questo caso è opportuno tenere a mente che molto di rado sono accettate garanzie dirette (emessa da banca italiana in favore dell’impresa locale). La richiesta abituale è di ricevere una garanzia da banca locale a sua volta contro garantita da quella italiana. Nel pratico questo comporta effetti in termini di tempistica (per la negoziazione dei testi fra le due banche) e di costo, dovendo il nostro esportatore pagare commissioni sia alla contro garante italiana che alla banca locale emittente. Un aspetto su cui di recente ci sono state segnalazioni di imprese riguarda la richiesta di applicazione ad operazioni con l’estero di strumenti della c.d. Finanza Islamica (basata sulle regole della legge islamica – Sharia). Si tratta di casistiche collegate piuttosto ad operazioni di investiThe banking system in the countries of the Arabian Peninsula consists of particularly solid institutions that offer a high level of service and are characterized by a high sensitivity to counterparty risk INDICATORI DI RISCHI/RISK INDICATORS Fonte/Source: SACE * Moody’s PAESE CATEGORIA Rischio POLITICO Rischio di CREDITO RATING S&P COUNTRY CATEGORY POLITICAL risk CREDIT risk S&P RATING ARABIA SAUDITA/SAUDI ARABIA 2 34/100 30/100 A+ BAHRAIN/BAHRAIN 6 48/100 67/100 B+ EAU/UAE 2 18/100 36/100 Aa2* KUWAIT/KUWAIT 2 33/100 29/100 A+ OMAN/OMAN 4 37/100 59/100 BBBQATAR/QATAR 2 19/100 33/100 Aa2
RkJQdWJsaXNoZXIy NTY4ODI=