Mondo Macchina - Nr. 5-6 - Anno 2023

n. 5-6/2023 11 CLOSE-UP only in the traditional markets of Europe or the United States but" Alessandro Malavolti, president of the Federation, explained during the meeting, "also in the emerging markets of Asia, Latin America and Africa." ICE Agency's contribution. Major support for promoting the Italian agro-mechanical sector in global markets is provided by the ICE Agency, which, claimed Agency President Matteo Zoppas, has expanded its reach with its new guidelines and its 78 offices located on every continent and organized precisely to work in close constructive interaction with producer organizations. Over the next few years," Zoppas emphasized, "the North African and Balkan regions will be some of the priority focus areas for our agricultural mechanics. The Asia challenges. However, the data on the trend of our sector exports are comforting - in 2022, exports touched 6.5 Agromechanics, a Made in Italy excellence The fifth annual edition of the FederUnacoma Think Tank was held in Torgiano (Perugia). The meeting focused on the confrontation between the agricultural mechanics sector and other traditional Made in Italy areas, such as high-end automotive, fashion, and the agri-food industry. The standing of Italian agricultural technologies is excellent, nevertheless, new promotion strategies are needed to strengthen the presence of our products in foreign markets and to counter emerging competition tomotive di alta gamma, della moda, dell’agroalimentare, non soltanto sui mercati tradizionali dell’Europa o degli Stati uniti, ma – ha spiegato nel corso dell’incontro il presidente della Federazione, Alessandro Malavolti – anche su quelli emergenti dell’Asia, dell’America Latina e dell’Africa». Il contributo dell’Agenzia ICE Un importante supporto per la promozione del settore agromeccanico italiano sui mercati globali è quello dell’Agenzia ICE che – ha sostenuto il presidente dell’Agenzia Matteo Zoppas – ha ampliato il raggio d’azione con le sue nuove linee guida e con i suoi 78 uffici dislocati in ogni continente e organizzati proprio per operare in stretta sinergia con le organizzazioni dei produttori. Nei prossimi anni – ha sottolineato Zoppas – la regione nordafricana e quella balcanica saranno alcune delle aree di intervento prioritarie per la nostra meccanica agricola. La sfida dell’Asia II dati relativi all’andamento delle nostre esportazioni di settore sono comunque confortanti – nel 2022 l’export ha toccato i 6,5 miliardi di euro segnando +3,6% sul 2021 – tuttavia le industrie italiane si trovano a fronteggiare la concorrenza sempre più agguerrita dei Paesi emergenti. Si tratta in massima parte di costruttori asiatici – cinesi, indiani e turchi – che sfruttano soprattutto la leva del prezzo, proponendo sul mercato macchinari spesso poco costosi ma con un livello di qualità e tecnologia inferiore rispetto agli standard italiani ed europei.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTY4ODI=