Mondo Macchina - Nr. 12 - Anno 2023

34 REPORTAGE AGRITECHNICA by Fabrizio Sereni FPT Industrial, an Iveco Group brand specialized in the design and production of low environmental impact engine technologies, presented several innovative proposals at Agritechnica. We start with the new FPT Industrial XC13, the first single-base multi-fuel engine, launched in preview in the hydrogen version. From diesel and natural gas (including biomethane) to hydrogen and renewable fuels, the FPT Industrial XC13 has been designed with a common basis and optimised for use with a wide range of fuels, allowing for maximum component standardisation and easy onboard integration. In the hybrid-electric segment, the growing demand for electrification technologies has led to an increase in demand for specific latest generation battery packs which, like those launched by FPT Industrial at its stand, offer an advanced solution for the agricultural sector of zeroemission energy storage. The hybrid sector saw the debut of the small but powerful in-line four-cylinder F28 engine characterized by a diesel engine coupled to an electric flywheel. High performance, low fuel consumption and compact dimensions are the strong points of the F28 which develops a maximum power of 75 HP plus another 27 horsepower of continuous power generated by the electric engine. Thanks di Fabrizio Sereni FPT Industrial, brand di Iveco Group specializzato nella progettazione e produzione di tecnologie motoristiche a basso impatto ambientale, ha presentato ad Agritechnica diverse proposte innovative. Si parte con il nuovo FPT Industrial XC13, il primo propulsore single-base multi-fuel, lanciato in anteprima nella versione a idrogeno. Dal diesel al gas naturale (compreso il biometano) fino all’idrogeno e ai combustibili rinnovabili, l’FPT Industrial XC13 è stato progettato con una base comune e ottimizzato per essere impiegato con un ampio ventaglio di combustibili, consentendo la massima standardizzazione dei componenti e una facile integrazione a bordo della macchina. Nel segmento dell’ibrido-elettrico, la crescente richiesta di tecnologie per l’elettrificazione ha determinato un incremento della domanda di pacchi batteria specifici di ultima generazione che, come quelli lanciati da FPT Industrial nel suo stand, offrono per il settore agricolo una soluzione avanzata di accumulo di energia a zero emissioni. Il settore dell’ibrido ha visto l’esordio del piccolo ma potente propulsore l’F28 a quattro cilindri in linea caratterizzato da un motore diesel accoppiato a un volano elettrico. Prestazioni elevate, basso consumo di carburante, dimensioni compatte sono i punti di forza dell’F28 che sviluppa una REPORTAGE AGRITECHNICA Dai motori multi fuel all’ibrido, le soluzioni vincenti di FPT Industrial

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