Mondo Macchina Nr.12 - Anno 2022

n. 12/2022 39 EIMA SPECIAL ample, it must guarantee maximum performance in terms of speed. "But it must also ensure the best user experience and be optimised for search engines," explained Ivan Fila, administrator of the communication and marketing agency Smilenet. But the real spearhead of digital marketing is undoubtedly social networking. "If I were an agricultural machinery company, I would start considering an investment not only in traditional media but also in influencers and the channels that host them, Tik Tok above all," emphasised Matteo Pogliani, Open-Box digital manager and founder of the National Influencer Marketing Observatory, closing the meeting at EIMA International dedicated to 'Agrinfluencers and agromechanical communication: European framework, expectations and prospects'. This initiative included the presentation of the results of the Agrimachinery Creators Report 2022 and brought the most important national and European agrinfluencers to Bologna. The survey provides a snapshot of a sector of thematic communication in considerable expansion and now able to intercept the interest of the main brands of agricultural mechanisation. Four types of creators were identified by the report: farmers/breeders, characterised by spontaneity and high credibility because they are "able to tell the story of what they do"; experts, people historically in the sector characterised by high technical skills, not farmers; photographers/videomakers, who push visual content and the aesthetics of the message; enthusiasts, driven by emotion, passion, often "reposters" of other people's content. "The phenomenon of agrinfluencers," Pogliani added, "is now established throughout Europe, but some key countries can be identified. First of all Germany, where over 40% of creators are concentrated, the United Kingdom (14.4%), and then the Netherlands and Italy (7.2%). 66% of creators are active on at least two channels and 46.9% even on three. A truly remarkable characteristic". The channels taken into consideration are Instagram, Tik Tok, Youtube, Facebook. Each one with peculiar characteristics. "Instagram," Pogliani pointed out, "is the reference channel for creators and influencers. Almost 80% of the total presence is concentrated on it. The European circulation is 4.8 million followers for the sector, and the average followers per creator is 52 thousand. Tik Tok is the real big surprise, with the strongest growth performance. It has 4.1 million followers in total, and by now it is not uncommon for agribusiness content to reach 250 thousand views". According to Pogliani, Youtube is the most complex tool for a new creator, and works more like a search engine than a real social network. However, it has the advantage of allowing a longer average life for published content, with 5 million subscribers and a value of 58,500 on the average interaction. "Facebook," concluded Pogliani, "is not an obsolete channel, as some claim, but it is certainly not much frequented by agribusiness creators. Those who have a position maintain it, hardly any new ones are created". Digitalmarketing andagrinfluencers at theheart of EIMA2022 portante oggi disporre di un sito aziendale moderno, di una attività social costantemente aggiornata, di liste mail pulite». Il punto di partenza è un buon sito internet, che deve possedere alcune caratteristiche. Deve per esempio garantire la massima prestazione in termini di velocità. «Ma deve anche assicurare la migliore user experience ed essere ottimizzato per i motori di ricerca», ha spiegato Ivan Fila, amministratore dell’agenzia di comunicazione e marketing Smilenet. Ma la vera punta di diamante del marketing digitale è rappresentata indubbiamente dai social network. «Se io fossi un’azienda di macchine agricole comincerei a prendere in considerazione un investimento, oltre che sui media tradizionali, anche sugli influencer e sui canali che li ospitano, Tik Tok in primis», ha sottolineato Matteo Pogliani, responsabile digitale OpenBox e fondatore dell’Osservatorio Nazionale di Influencer Marketing, chiudendo l’incontro a EIMA International dedicato a “Agrinfluencer e comunicazione agromeccanica: quadro europeo, aspettative e prospettive”. Iniziativa, questa, che ha visto la presentazione dei risultati dell’Agrimachinery Creators Report 2022 e che ha portato a Bologna i più importanti agrinfluencer nazionali ed europei. L’indagine fotografa un comparto della comunicazione tematica in notevole espansione e ormai in grado di intercettare l’interesse dei principali brand della meccanizzazione agricola. Quattro le tipologie di creator individuate dal rapporto: gli agricoltori/allevatori, caratterizzati da spontaneità e alta credibilità poiché “in grado di raccontare ciò che fanno”; gli esperti, personaggi storicamente nel settore caratterizzati da alte competenze tecniche, non agricoltori; i fotografi/videomaker, che spingono sui contenuti visual e sull’estetica del messaggio; gli appassionati, guidati dall’emozione, dalla passione, spesso “ripostatori” di contenuti di altri. “Il fenomeno degli agrinfluencer – ha aggiunto Pogliani – si è ormai affermato in tutta Europa, ma si possono identificare alcuni Paesi chiave. Prima di tutto la Germania, dove è concentrato oltre il 40% dei creator, il Regno Unito (14,4%), e quindi l’Olanda e l’Italia (7,2%). Il 66% dei creator è attivo su almeno due canali e il 46,9% addirittura su tre. Una caratteristica davvero rilevante”. I canali presi in considerazione sono Instagram, Tik Tok, Youtube, Facebook. Ognuno con caratteristiche peculiari. «Instagram – ha evidenziato Pogliani - è il canale di riferimento per creator e influencer. Su di esso si concentra quasi l’80% della presenza totale. La diffusione europea è di 4,8 milioni di follower per il settore, e i follower medi per creator sono 52 mila. Tik Tok è la vera grande sorpresa, con le performance di crescita più rilevanti. Conta 4,1 milioni di follower complessivi, e ormai non sono infrequenti contenuti agromeccanici che raggiungono le 250 mila visualizzazioni». Secondo Pogliani, Youtube è lo strumento più complesso per un nuovo creator, e funziona più come un motore di ricerca che come un vero social. Ha però il vantaggio di permettere una vita media più lunga dei contenuti pubblicati, con 5 milioni di subscriver e un valore di 58.500 sull’interazione media. “Facebook – ha concluso Pogliani – non è un canale obsoleto, come qualcuno sostiene, ma di certo non risulta molto frequentato dai creator dell’agromeccanica. Chi ha la posizione la mantiene, difficilmente ne viene creata una nuova”. The techniques and languages of digital communication, those typical of social networks, are conquering an increasingly important space also in the agricultural and agro-mechanical sector. At EIMA International experts and content creators discussed the topic

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