Previous Page  93 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 93 / 100 Next Page
Page Background

91

n. 3-4/2017

MechFiber 345 SP

,

comfortable

and

efficient

by Fabrizio Sereni

T

he MechFiber 345 SP self-propelled diet feeder based on the self-propelled

Pointer and Terrier cutter-mixer wagons by the Italian manufacturer Storti and

Kennan made its debut at the Sima Show in Paris.The new self-propelled ma-

chine is equipped with a Storti cutter arm featuring in turn the FPS (Fiber Pickup Sys-

tem) which allows the cutter to load in both directions. With this construction solution

the loading belt for hay or bales works at high speed and optimizes the loading phase.

These operations are facilitated because the product is lifted and not driven down,where-

as for silage operations, the special placement of the blades and configuration of the

loading channel ensure that the organoleptic properties are maintained intact.The Keenan

MechFiber feeder is equipped with a variable cylinder pump providing much more torque

and a latest generation cab featuring new and improved ergonomics inside along with

soundproof isolation and climate control to optimize comfort for the

operator.An

ample

windshield and the installation of a guide column designed to free vision from the low-

er part of the cab ensures full control over the work area. Further comfort for the oper-

ator is provided by independent hydro-pneumatic suspension which absorbs the cutting

arm stress borne directly by the frame and driver’s seat. In keeping with the Storti tra-

dition, the auger transmission is mechanical with a new dry clutch. This solution maxi-

mizes the power of the diesel engine is conveyed directly to the mixer via a cascade of

specially designed gears to avoid any loss of power.The MechFiber 345 SP mechanical

transmission reduces fuel consumption by 9.5 to 10.5 liters/h for a16 m³, according to

the manufacturer, and hydraulic oil intervals at the rate of 2000 hours per change. In

summary, the benefits of the MechFiber 345 SP extend not only to quality of work but

also to operation costs which are decisively limited to shorten the time for a return on

investment.The Italian manufacturer said the self-propelled machine built through Keenan

and Storti collaboration will be available initially in the 16 m³ output version with speed

of up to 25 km/h but later the range will be expanded to bring in diet feeders with larg-

er outputs and greater speed.

NEWS

Confortevole

ed

efficiente

il

MechFiber 345 SP

di Fabrizio Sereni

A

l Sima di Parigi ha fatto il suo debutto ufficiale il semovente Me-

chFiber 345 SP, nato dall’unione tra il pointer/terrier evo di Storti

e il miscelatore MechFiber di Keenan, ed equipaggiato con il brac-

cio fresa dell’azienda veronese, dotato a sua volta del sistema FPS che

consente di lavorare nei due sensi di rotazione. Con questa soluzione co-

struttiva, le operazioni di carico del fieno (anche quello fasciato) risultano

più agevoli poiché il prodotto viene sollevato e non spinto verso il basso,

mentre le operazioni con gli insilati, grazie al particolare design del cana-

lone di carico e della coclea convogliatrice, mantengono intatte tutte le ca-

ratteristiche organolettiche del prodotto. Equipaggiata con una pompa a ci-

lindrata variabile che fornisce alla fresa molta piu coppia, la macchina si

presenta con una cabina di ultima generazione, caratterizzata da una nuo-

va e migliore ergonomia degli spazi interni, e da un isolamento acustico e

climatico ottimale per il massimo comfort dell’utilizzatore. Un ampio vetro

frontale e l’introduzione di una colonnetta di guida, progettata per liberare

la visuale nella parte bassa della cabina, assicurano il pieno controllo sul-

l’area di lavoro. A migliorare il comfort di bordo contribuiscono poi le so-

spensioni idropneumatiche indipendenti, le quali assorbono le sollecitazioni

prodotte dal braccio fresa che graverebbero direttamente sul telaio e sul

posto guida. La trasmissione alla coclea, invece, è sempre di tipo mecca-

nico, come da tradizione in casa Storti, con una nuova frizione a secco. Si

tratta di una soluzione che garantisce la massima efficienza poiché il mo-

to rotatorio del motore diesel viene trasmesso al miscelatore tramite una

cascata di ingranaggi appositamente progettata evitando così, grazie ad un

passaggio diretto, dispersioni di energia. La trasmissione meccanica del

MechFiber 345 SP risulta inoltre molto parsimoniosa nei consumi di car-

burante (secondo dati del costruttore, tra i 9.5 e i 10.5 litri/ora per un 16

m³ ) come di olio idraulico (85 litri con un intervallo di 2000 ore per il cam-

bio). Insomma, i vantaggi di MechFiber 345 SP si misurano non soltanto

dal lato della qualità delle lavorazioni, ma anche da quello dei costi di eser-

cizio, decisamente contenuti, che consentono un ritorno dell’investimento

in tempi brevi. Il semovente nato dalla collaborazione tra la Storti e la Kee-

nan sarà inizialmente disponibile – fa sapere l’azienda veneta – nella ver-

sione da 16 m³ a 25 km/h, ma sono gia previste estensioni della gamma

sia come cubatura che come velocità di traslazione.